Ahad, 10 Januari 2010

Memorendum Bantahan Berkaitan Yuran Semester Dan Asrama

NEW UPDATE:



MEMO

BURSAR OFFICE

Date : 12th JANUARY 2010

To : All Senior Students UNISEL

From : CHIEF FINANCE OFFICER
__________________________________________________________________________________________

RE-NOTICE OF PAYMENT

THE REGISTRATION FEES - JANUARY 2010

( SESSION 2/2009/2010 )

This is to notify that all senior students must pay your fees before THE REGISTRATION DAY

The fees are as follows : -

SEMESTER FEES* RM 250.00
(For session intake : 2/2008/2009, 2/2007/2008, 2/2006/2007, 2/2005/2006, and 2/2004/2005
: RM 230.00)
(Other than above session intake)
HOSTEL FEES : RM 800.00 (Bestari Jaya Campus)*
RM 825.00 (Shah Alam Campus)
TUITION FEES : Based on total credit hours and faculty's rate.


Payment should be bank-in to Bank Islam Malaysia Berhad.

Account no. :12038010051888 (Universiti Industri Selangor)

Please submit the original copy of bank-in slip to the bursar's counter.

Payment by CASH is not accepted on the registration day

Your cooperation will be very much appreciated.

* Any excess payment that has been made will be transfer to the current tuition fees.


---------------------------------------------------------------------------------------------------




SEBELUM INI..
=============================================================================================

MEMO
BURSAR OFFICE
_____________________________________________________________________________
Date : 01stJANUARY 2010
To : All SENIOR STUDENTS UNISEL
From : CHIEF FINANCE OFFICER
_____________________________________________________________________________

NOTICE OF PAYMENT

THE REGISTRATION FEES - JANUARY 2010

( SESSION 2/2009/2010 )

This is to notify that all senior students must pay your fees before THE REGISTRATION DAY

The fees are as follows : -

SEMESTER FEES : RM 307.50
(For session intake : 2/2008/2009, 2/2007/2008, 2/2006/2007, 2/2005/2006, and 2/2004/2005)
: RM 287.50
(Other than above session intake)
HOSTEL FEES : RM 1,000.00 (Bestari Jaya Campus)
TUITION FEES : Based on total credit hours and faculty's rate.

Payment should be bank-in to Bank Islam Malaysia Berhad.
Account no. :12038010051888
(Universiti Industri Selangor)

Please submit the original copy of bank-in slip to the bursar's counter.

Payment by CASH is not accepted on the registration day

Your cooperation will be very much appreciated.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



PERBINCANGAN ISU KENAIKAN JUMLAH YURAN PENDAFTARAN
CATATAN MINIT DRPD YDP MPP
(09 JAN 10/1030PM)

Sebentar tadi beberapa MPP yang dipimpin oleh saya sendiri telah mengadakan pertemuan bersama Puan Bendahari unisel dan secara langsung MPP telah mengemukakan bantahan rasmi terhadap kenaikan yuran semester kepada mahasiswa/I unisel.

2 sebab utama MPP merasakan bantahan segera perlu dilakukan bagi menjamin kesejahteraan bersama. Saya minitkan perbincangan sebentar tadi secara ringkas bagi memberi maklumat awal kepada semua. Dibawah adalah 2 sebab utama bantahan dikemukakan:

1. KENAIKAN YURAN PENDAFTARAN SECARA TIBA-TIBA DAN TIADA NOTIS AWAL/ PEKELILING AWAL

Hasil perbincangan bersama Puan Bendahari, kenaikan ini bukanlah kenaikan yuran pendaftaran secara kekal tetapi hanya akan dikenakan kepada pendaftaran semester 2/09/10 dan pendaftaran semester 1/10/11 berikutan ketiadaan semester pendek tahun 2010. Yuran akan kembali kepada jumlah yuran pendaftaran seperti biasa bermula pendaftaran semester 2/10/11 dan seterusnya berikutan pengaktifan semula semester pendek (3/10/11).

Berikutan pemakluman kenaikan yuran pendaftaran secara tiba-tiba, Mahasiswa/I unisel dibenarkan bagi membayar jumlah asal iaitu RM230 atau RM 250 mengikut ambilan masing- masing dan baki akan ditolak daripada PTPTN ataupun mana-mana badan pinjaman/tajaan. Bagi mahasiswa/I yang tidak ditaja oleh badan pinjaman, anda dibenarkan untuk membayar sebelum anda bergraduan.

2. YURAN PENDAFTARAN DINAIKKAN TETAPI TIADA PERUBAHAN DARI SUDUT TEMPOH PEMBELAJARAN SEMESTER
(merujuk kepada alasan pihak bendahari yang mana yuran dinaikkan berikutan tempoh pembelajaran dipanjangkan)

Sebagaimana semua maklum, perubahan sementara jumlah yuran pendaftaran adalah berikutan pergantungan sementara semester pendek, oleh itu pihak universiti terpaksa menggambil langkah supaya sesi pembelajaran untuk dua semester dipanjangkan kepada lima bulan atau 18/20 minggu sesi pembelajaran berbanding sebelum ini 3 bulan setengah iaitu 14 minggu. Ini juga bertujuan supaya subjek semester pendek dapat dimasukkan kedalam semester panjang.

Tetapi MPP telah meneliti jadual pembelajaran semester hadapan yang mana tempoh pembelajaran tetap sama seperti sebelum ini dan ini telah diajukan kepada Puan Bendahari.

Keputusan bagi sebab ke2 ini belum dicapai atas pertimbangan yang mana Puan Bendahari perlu menyemak semula jadual bersama TNC HEA dan perbincangan lanjut bersama pihak pengurusan akan dilakukan dengan kadar segera.

Pertemuan dan perbincangan yang mengambil masa hampir 45 minit itu akan diteruskan dengan perbincangan pada hari yang lain selepas perbincangan diantara pihak pengurusan. MPP akan menggadakan sesi pertemuan seterusnya bersama Puan Bendahari secepat yang mungkin dan semestinya sebelum pendaftaran pelajar lama kelak.

Sekian Terima Kasih.


WAN AZRAEI BIN WAN HUSAIN
YANG DIPERTUA
MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR
SESI 20092010
UNIVERSITI INDUSTRI SELANGOR



dipetik 100% dari : http://mppunisel.blogspot.com/2010/01/isu-kenaikan-yuran-pendaftaran.html

0 ulasan:

Catat Ulasan

KOmen jgn x Komen !!

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 1991-2010 MyBlog. Powered by Mohd Rahimi Shamil MyBlog Diubahsuai oleh Shamil Group sdn bhd. Sponsor by deluxetemplates